Gezondheid

De Welsh Corgi Cardigan en Welsh Corgi Pembroke zijn relatief gezonde rassen. Het zijn dwergrassen (chondrodysplasie) maar op hun beenlengte na zijn ze in dezelfde verhouding gebouwd als een normaalbenige hond. De beide Welsh Corgi rassen worden gemiddeld 12 á 13 jaar oud.

De door de Engelse Kennel Club opgezette gezondheidsenquête “Purebred Dog Health Survey 2004” bracht naar voren dat de meest voorkomende doodsoorzaken van deze rassen kanker en ouderdom zijn. Het volledige verslag van de Welsh Corgi Cardigan kunt u hier downloaden, het volledige verslag van de Welsh Corgi Pembroke kunt u hier downloaden.

In het fokreglement van de Dutch Welsh Corgi Association is bepaald wanneer een Welsh Corgi mag worden ingezet voor de fokkerij.

In het Verenigingsfokreglement kunt u vinden welke eisen de Dutch Welsh Corgi Association stelt aan de ouderdieren voordat hiermee gefokt mag worden. U kunt deze hier downloaden voor de Welsh Corgi Cardigan en u kunt deze hier downloaden voor de Welsh Corgi Pembroke.Via de website van de Raad van Beheer (Nederlandse Kennel Club) zijn degezondheidsonderzoeken online terug te vinden in de database Generaties & Gezondheid welke zijn geprotocolleerd en geadministreerd door de Raad van Beheer. Op dit moment zijn dat de onderzoeken voor heupdysplasie (HD), elleboogdysplasie (ED), cochleaire doofheid (CD), DNA-koperstapeling en de oogaandoeningen (ECVO). Klik hier om naar de Online Database te gaan.